Львівська обласна організація профспілки працівників освіти і науки України
ГоловнаМапа сайтуE-Mail Виконавчий апаратПравова консультація

Офіційне інтернет-представництво Президента України

Офіційний портал Верховної Ради України

Урядовий портал

Міністерство освіти і науки України

Міністерство соціальної політики

Федерація професійних спілок України

ЦК профспілки працівників освіти і науки України
Освітній портал Львівщини

 ОСНОВА Педагогічний часопис Львівщини

Парламентські слухання на тему: «Правове забезпечення реформи освіти в Україні».
11.12.2015

 

Інформуємо Вас, що 9 грудня 2015 року у Верховній Раді України відбулися парламентські слухання, на яких обговорювались шляхи подальшого реформування системи освіти України.

Від Львівщини у парламентських слуханнях взяли участь 8 осіб. У складі делегації була голова Львівської обласної організації профспілки працівників освіти і науки України Марія Яцейко.

 

Подаємо коротку інформацію щодо обговорення даного питання.

 Освітяни обговорили реформи в освіті України

http://pon.org.ua/templates/Default/images/spacer.gifВідсутність реального визнання в державі освіти як рушія суспільно-економічного розвитку держави, незадовільне фінансування освіти і науки, низький соціальний і матеріальний статус педагогічних і науково-педагогічних працівників та відсутність ефективної системи забезпечення якості освіти у процесі реформування галузі – далеко не вичерпний перелік проблем, які були означені учасниками парламентських слухань «Правове забезпечення реформи освіти в Україні».

Слухання відбулися за участі народних депутатів, України, Голови профільного Комітету Лілії Гриневич, Міністра освіти і науки України Сергія Квіта, Першого віце-президента НАПН України Володимира Лугового, ректорів провідних ВНЗ, керівників центральних і місцевих органів виконавчої влади, представників усіх ланок та форм освіти, роботодавців, профспілкових, громадських освітянських і студентських організацій, європейських експертів – загалом понад 500 учасників.

Участь у слуханнях взяла дружина Президента України Марина Порошенко, виступ якої був присвячений питанням навчання дітей з інвалідністю.
Чисельну делегацію від Профспілки працівників освіти і науки України очолив Голова Профспілки Георгій Труханов.

 

Метою цього освітянського віча стало забезпечення широкого діалогу щодо стратегічних пріоритетів реформування освіти, незважаючи на існуючі кризові умови, яке надало можливість народним обранцям, представникам виконавчої влади, експертам вислухати щирі, гострі, критичні доповіді освітян, яким працювати за новими законами, та яким небайдужа подальша доля освіти в країні. Розмова відбулася відверта, професійна та конструктивна.

Голова Комітету з питань науки і освіти Верховної Ради України Лілія Гриневич під час свого виступу підкреслила, що освіта повинна не лише реагувати на зміни в суспільстві, а й задавати напрям цих змін на наступні десятиріччя. Вона також наголосила, що ключовою постаттю реформування шкільної освіти повинен стояти вчитель, а в центру реформ шкільної освіти – учень.

«Законодавство має дати відповіді щодо того, як забезпечити нашим дітям новий зміст освіти та нові підходи до викладання, як створити кожній дитині належні умови навчання та віднайти баланс між конституційним правом доступу до якісної освіти для кожного і свободою вибору в освіті, відповідно до власних переконань, потреб і можливостей», – резюмувала Голова Комітету.

Учасники слухань у своїх виступах зазначали, українська освіта за роки незалежності фактично не стала загальнонаціональним пріоритетом, а її розвиток не мав системного та комплексного характеру, а відтак не сприяв формуванню цілісної державної політики в сфері освіти.

Освітяни переконані, що стратегію і тактику політики у сфері освіти необхідно творити разом з працівниками галузі та базувати її відповідних фінансових розрахунках. І лише комплексне оновлення освітньої нормативно-правової бази дозволить створити правові передумови для розширення доступності та підвищення ефективності освіти.

Заступник Голови Профспілки працівників освіти і науки України Сергій Романюк, виступаючи з високої трибуни озвучив позицію всеукраїнської організації щодо реформування галузі.

«Як при зменшенні фінансування галузі підвищити якість освіти? Враховуючи, що закон «Про освіту» має діяти протягом десятиліть, його норми повинні опиратися не на фінансову ситуацію сьогодення, а виходити з завдань, які стоятимуть перед освітою в майбутньому», – сказав Сергій Романюк.

Він, зокрема, наголосив, що закон має передбачити механізми реалізації конституційних гарантій здобуття всіх рівнів освіти, забезпечувати рівний доступ до освіти та не допустити звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод педагогів.

У свої доповіді Сергій Романюк наголосив, що Профспілка наполягає на тому, щоб саме нормами нового закону «Про освіту» були встановлені гарантії щодо розмірів посадових окладів педагогічних працівників на рівні середньої заробітної плати в промисловості; навчального навантаження та тривалості робочого часу; підвищених посадових окладів за вченні звання, наукові ступені; виплати надбавок за вислугу років та надбавки для молодих педагогів; надання учням і студентам державних стипендій, пільг на проїзд, забезпечення їх підручниками, харчуванням, проживанням у гуртожитках та збереження загальноосвітніх навчальних закладів у селах.

Результатом дискусій, обговорення учасниками слухань стали пропозиції до чинного законодавства, які дозволять оптимізувати роботу над новою редакцією Закону України «Про освіту» та інших законодавчих актів, що регулюють питання освітньої діяльності. Саме вони й лягли у відповідні рекомендації, які після редакційних правок буде подано на затвердження Верховної Ради України.

 

Виступ на парламентських слуханнях

заступника Голови Профспілки працівників освіти і науки України Сергія Романюка,

9 грудня 2015 року

 Шановні учасники парламентських слухань!

Ознайомившись з законопроектом "Про освіту", стає зрозуміло, що його розроблено з метою економії бюджетних коштів. У ньому відсутня відповідь на головне питання: Як при зменшенні фінансування галузі підвищити якість освіти?

Враховуючи, що закон "Про освіту" має діяти протягом десятиліть, його норми повинні опиратися не на фінансову ситуацію сьогодення, а виходити з завдань, які стоятимуть перед освітою в майбутньому. Закон повинен відповідати Конституції України та ратифікованим Україною міжнародним актам.

Закон має передбачати механізми реалізації конституційних гарантій здобуття всіх рівнів освіти, забезпечувати рівний доступ до освіти. Закриття малочисельних шкіл, а їх у селах близько 3000, позбавляє дітей такого доступу. Безоплатність дошкільної, позашкільної, загальної середньої освіти та її доступність має бути забезпечена усім дітям, незалежно від їх місця проживання.

Виключно законами встановлюються засади регулюються праці (ст. 92 Конституції України). Законопроект це право пропонує передати на розсуд Уряду, що є неприпустимим.

При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод (ст. 22 Конституції України).

Наполягаємо на тому, щоб саме нормами Закону "Про освіту" були встановлені гарантії щодо:

– розмірів посадових окладів педагогічних та науково-педагогічних працівників на рівні середньої і подвійної середньої заробітної плати в промисловості відповідно, а спеціалістам освіти не нижче середньої у галузях економіки;

–       навчального навантаження та тривалості робочого часу;

– підвищених посадових окладів (ставок заробітної плати) за педагогічні та вченні звання, наукові ступені, кваліфікаційні категорії замість передбачених законопроектом доплат;

– виплати надбавок за вислугу років у розмірі 20, 30 та 40% за педагогічний стаж понад 3, 10 та 20 років відповідно, передбачити 10% надбавку для молодих педагогів, які вперше приступили до роботи, особливо в сільській місцевості;

– виплати педагогічним, науково-педагогічним, бібліотечним та іншим працівникам щорічної грошової винагороди за сумлінну працю, а також допомоги на оздоровлення при наданні відпустки в розмірі не менше одного посадового окладу, ставки заробітної плати;

– надання учням і студентам державних стипендій, пільг на проїзд, забезпечення їх підручниками, харчуванням, проживанням у гуртожитках;

– збереження загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості, а також заборону на відчуження освітянського майна;

А це все можливо, якщо закон міститиме гарантію фінансування освіти у розмірі не менше 10% ВВП.

Сприятиме підвищенню якості освіти надання статусу педагогічного працівника тренерам-викладачам дитячо-юнацьких спортивних шкіл, його підвищення - для музичних керівників, інструкторів з фізичної культури дошкільних навчальних закладів;

Неприпустимим є запровадження обов'язковості укладання контракту з педагогічними та науково-педагогічними працівниками, що не узгоджується з рішеннями та роз'ясненнями Конституційного суду України, положеннями ратифікованих Україною конвенцій міжнародної організації праці.

Запропонована система сертифікації педагогів, яка викликала негативний резонанс серед педагогів, нічим не відрізняється від нинішньої атестації. З метою стимулювання підвищення професійного рівня педагогів необхідно передбачити механізм, який би передбачав відповідний рівень матеріального забезпечення.

Система здобуття рівнів освіти, зокрема в частині переходу з одного навчального закладу до іншого, або з однієї освітньої програми на іншу має бути гнучкою. Тоді здобувачу освіти не потрібно буде повертати бюджетні кошти, як це визначено в ст. 3 законопроекту.

Розробники проекту закону випустили чи можливо забули, що згідно з чинним законодавством інтереси працівників представляють профспілки. Адже в законопроекті передбачено права всіх інституцій, окрім Профспілки. Наполягаємо на виправленні цієї ситуації.

Підтримку позиції Профспілки своїми підписами засвідчили понад 650 тисяч освітян. Наша позиція ґрунтується як на європейських, так і загальносвітових тенденціях. У країнах з розвинутою економікою витрати на освіту постійно зростають, виходячи з міркувань, що чим краща освітня підготовка робочої сили, тим вища її роль у виробництві. Тоді в країні менше соціальних проблем, пов’язаних із безробіттям, бідністю, злочинністю.

Розраховуємо на відображення цих пропозицій у Законі України "Про освіту". Ми їх направили і до Верховної Ради України, і до Міністерства освіти і науки.

Дякую за увагу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Щиро вітаємо із Днем народження!

ЛЬВІВСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

79005 м. Львів, проспект Шевченка,7 кімн. 43-47,
факс: (032) 235-70-70
e-mail: profspilkaosvity@litech.net

FB сторінка Львівської обласної організації профспілки працівників освіти і науки України

© 2009. Львівська обласна організація профспілки працівників освіти і науки України. Всі права застережено.

               Проспект Т. Г. Шевченка, 7, кімната 43-47, Львів 79005, тел. (032) 235-70-82
© 2009 WebMaisternia