Львівська обласна організація профспілки працівників освіти і науки України
ГоловнаМапа сайтуE-Mail Виконавчий апаратПравова консультація

Офіційне інтернет-представництво Президента України

Офіційний портал Верховної Ради України

Урядовий портал

Міністерство освіти і науки України

Міністерство соціальної політики

Федерація професійних спілок України

ЦК профспілки працівників освіти і науки України
Освітній портал Львівщини

 ОСНОВА Педагогічний часопис Львівщини

ЮНЕСКО присвячує Міжнародний день освіти у 2025 році штучному інтелекту
24.01.2025

 



Тема Міжнародного дня освіти у 2025 році – «Штучний інтелект та освіта: збереження людської індивідуальності у світі автоматизації». 

Цього дня увага буде зосереджена на ролі освіти у сприянні розумінню та ефективному використанню штучного інтелекту, забезпеченні контролю над технологіями та їх спрямуванні на досягнення прогресу, який поважає права людини і сприяє реалізації Цілей сталого розвитку.

Генеральний директор ЮНЕСКО Одрі Азуле вирішила присвятити Міжнародний день освіти 2025 року можливостям і викликам штучного інтелекту. Вона закликає держави-члени ЮНЕСКО інвестувати в підготовку як вчителів, так і учнів до відповідального використання цієї технології в освіті.

«Штучний інтелект відкриває широкі можливості для освіти за умови, що його впровадження в школах ґрунтуються на чітких етичних засадах. Щоб повністю розкрити свій потенціал, ця технологія повинна доповнювати людський і соціальний виміри навчання, а не замінювати їх. Вона має стати інструментом на службі у вчителів та учнів, головною метою якої є їхня автономія та добробут», – наголосила Одрі Азуле, Генеральний директор ЮНЕСКО. 

Присвячуючи Міжнародний день освіти 2025 року штучному інтелекту, ЮНЕСКО прагне підняти глобальну дискусію про місце цієї технології в освіті. Організація запланувала вебінар та конференції в Парижі та Нью-Йорку.

  • Країни залишаються розколотими між дозволом і обмеженням

Штучний інтелект дедалі активніше інтегрується в освіту. У розвинених країнах більшість учнів середніх шкіл вже використовують генеративні ШІ-інструменти для виконання завдань. Вчителі застосовують його для підготовки уроків та перевірки робіт, а процеси шкільної профорієнтації та вступу, раніше залежні від експертів,  частіше здійснюються за допомогою ШІ.

Однак працівникам освіти досі бракує чітких рекомендацій щодо практики використання ШІ. Згідно з опитуванням працівників 450 установ, проведеним ЮНЕСКО в травні 2023 року, лише 10% шкіл та університетів наразі мають офіційні рамки для використання ШІ. 

До 2022 року лише 7 країн розробили рамкові документи або програми щодо використання штучного інтелекту для своїх вчителів, і лише 15 включили цілі з навчання ШІ в свої національні навчальні програми. 

Водночас дедалі більше країн вводять обмеження на використання нових технологій у навчальному процесі. Згідно з новими даними ЮНЕСКО, майже 40% країн зараз мають закон або політику, що забороняє використання мобільних телефонів у школах (порівняно з 24% у липні 2023 року).

  • Інструмент, який повинен залишатися на службі учнів і вчителів

Завдяки своєму наскрізному мандату, що охоплює питання освіти, науки, культури та інформації, ЮНЕСКО майже десять років займається питаннями штучного інтелекту. 

У листопаді 2021 року 194 країни-члени ЮНЕСКО ухвалили перший глобальний нормативний документ з етичних аспектів штучного інтелекту ШІ.

Щодо сфери освіти, то у вересні 2023 року ЮНЕСКО опублікувала перший в історії «Посібник з використання генеративного штучного інтелекту в освіті та дослідженнях», а у 2024 році – дві рамки компетенцій зі штучного інтелекту для учнів та викладачів, в яких розглядаються як переваги, так і ризики ШІ і це – що вагомий крок до його безпечного, етичного, інклюзивного та відповідального використання штучного інтелекту. У цих публікаціях пропонується встановити віковий ценз у 13 років для використання ШІ в школах під час уроків.

ЮНЕСКО також зазначає, що ресурси, виділені урядами на ШІ, повинні доповнювати, а не відволікати фінансові ресурси, вже виділені на освіту, в той же час як 1 з 4 початкових шкіл до цих пір ще не має доступу до електрики, а 60% не підключені до Інтернету. 

Пріоритетом повинні залишатися основні потреби галузі освіти: добре обладнані школи з ефективною системою управління, кваліфіковані вчителі, які отримують гідну зарплату і вмотивовані своєю місією. 

За матеріалами ЦК Профспілки


Щиро вітаємо із Днем народження!

ЛЬВІВСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

79005 м. Львів, проспект Шевченка,7 кімн. 43-47,
факс: (032) 235-70-70
e-mail: profspilkaosvity@litech.net

FB сторінка Львівської обласної організації профспілки працівників освіти і науки України

© 2009. Львівська обласна організація профспілки працівників освіти і науки України. Всі права застережено.

               Проспект Т. Г. Шевченка, 7, кімната 43-47, Львів 79005, тел. (032) 235-70-82
© 2009 WebMaisternia