20.11.2024
20 листопада 2024 року відбулося засідання Президії ЦК Профспілки працівників освіти і науки України, на якому було обговорено питання фінансування освітян у Державному бюджеті на 2025 рік.
Президія ЦК Профспілки спрямувала звернення до Кабінету Міністрів України, Голови Верховної Ради України та Народних депутатів з приводу постанови Кабінету Міністрів України від 08.11.2024 № 1286 «Деякі питання оплати праці педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти», якою передбачено встановлення педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти державної і комунальної форм власності щомісячну доплату за особливі умови роботи: з 1 січня 2025 р. – у розмірі 1300 гривень; з 1 вересня 2025 р. та до кінця календарного року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, – у розмірі 2600 гривень.
У Законі України «Про Державний бюджет України на 2025 рік», прийнятому Верховною Радою України 19 листопада, передбачено окрему бюджетну програму «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення доплат педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти», код 2211370, на реалізацію якої передбачено 11997100,0 тис грн.
Затвердження в Держбюджеті на 2025 рік Програми щодо матеріальної підтримки лише педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, є несправедливим відносно педагогів закладів дошкільної, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти.
На сьогодні всі освітяни працюють в однакових умовах воєнного стану, спричиненого російською агресією, оголошення постійних тривог, вибухів та іншої загрози і небезпеки, виконуючи напружену, небезпечну та відповідальну роботу за збереження життя і здоров’я дітей.
Одним з найнижчих є рівень оплати праці вихователів закладів дошкільної освіти, ставки заробітної плати яких становлять від 6400 грн до 8500 грн. Найнижчий рівень оплати праці у керівників гуртків та інших педагогічних працівників закладів позашкільної освіти, ставки заробітної плати яких становлять від 6080 грн до 7450 грн.
Поза межами бюджетної Програми опиняться також педагогічні працівники закладів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої освіти, зокрема ті, що забезпечують здобуття учнями та студентами повної загальної середньої освіти, а також педагогічні працівники, які здійснюють освітній процес у закладах вищої освіти, працюють в інших установах освіти, заробітна плата яких є нижчою від педагогів шкіл, враховуючи певні його особливості.
У той же час у бюджеті на 2025 рік передбачено видатки на значне підвищення оплати праці, зокрема державних службовців, суддів, прокурорів, що є несправедливим відносно працівників освіти та розподілу матеріальних статків країни.
Стаття 95 Конституції гарантує, що бюджетна система України будується на засадах справедливого, неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами. Міжнародне законодавство щодо оплати праці також вимагає рівної оплати за працю рівної цінності.
Вже декілька років поспіль не виконуються гарантії статті 61 Закону України «Про освіту» щодо рівня посадових окладів педагогічних і науково-педагогічних працівників. На рік після року закінчення воєнного стану відтерміновано дію постанови Кабміну від 10.07.2019 № 822. На наступний 2025 рік заморожено на рівні січня 2024 року рівень оплати праці як педагогічних, так і інших працівників освіти.
Запровадження щомісячної доплати за особливі умови роботи педагогічним працівникам без додаткового унормування положень статті 3-1 Закону України «Про оплату праці» щодо неврахування такої доплати у розмірі мінімальної заробітної плати 8000 гривень, значній частині педагогів буде її знівельовано. Зазначене потребує належного відображення в Порядку реалізації цієї бюджетної Програми.
Розуміючи економічний стан, в якому через російську агресію опинилася наша держава, президія ЦК Профспілки розраховує на прийняття відповідних рішень щодо необхідності матеріальної підтримки з 1 січня 2025 року не лише тих педагогічних працівників, хто працює у закладах загальної середньої освіти, а й у всіх інших типах закладів і установ освіти. Це можливо внесенням змін у назву бюджетної Програми «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення доплат педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти», вилучивши з неї слова «загальної середньої» та належного збільшення видатків на цю мету в бюджеті на 2025 рік.
Потребує також змін постанова Уряду № 1286 щодо надання права органам місцевого самоврядування на встановлення аналогічної доплати за роботу в особливих умовах педагогічним працівникам закладів дошкільної, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої освіти та інших закладів та установ освіти.
Такі зміни сприятимуть встановленню доплати за особливі умови роботи всім педагогічним працівникам, які працюють у комунальних закладах і установах освіти в умовах воєнного стану, та, наражаючись на небезпеку та загрозу життю, виконують свої професійні обов’язки, оберігаючи та навчаючи дітей.
У подальшому, за наслідками виконання Державного бюджету України у першому півріччі 2025 року, президія ЦК Профспілки розраховує на вжиття заходів щодо перегляду розміру мінімальної заробітної плати та розміру посадового окладу працівника першого тарифного розряду ЄТС з відповідним фінансовим забезпеченням галузі освіти, а також можливої реалізації норм статті 61 Закону України «Про освіту» стосовно розміру посадових окладів педагогічних і науково-педагогічних працівників.
За матеріалами ЦК Профспілки працівників освіти і науки України