16.05.2025
15 травня 2025 року в профспілковому готелі Sorea Regia (місто Братислава) відбувся міжнародний семінар «Освіта та профспілки в країнах Вишеградської четвірки та в Україні», організований Профспілкою працівників освіти і науки Словаччини за підтримки представництва Фонду імені Фрідріха Еберта в Словаччині.
У межах семінару представники делегацій Польщі, Чехії, Угорщини, Словаччини та України обговорили поточний стан справ у освітній галузі, інструменти соціального діалогу й колективних переговорів, питання фінансування галузі, умови та рівень оплати праці педагогів, а також заходи з мотивації профспілкового членства.
Від української сторони участь в роботі семінару взяли заступниця Голови Профспілки працівників освіти і науки України Любов Гарбаренко, голова Закарпатської обласної організації Профспілки Тетяна Повханич та завідувачка відділу інформаційного забезпечення та комунікацій Профспілки Інна Михальченко.
Початкова сесія семінару
Семінар розпочався з офіційного вітального слова організаторів та гостей. Відкрив міжнародний захід Голова Профспілки працівників освіти і науки Словаччини Павел Ондек. Він представив усіх учасників та окреслив головні цілі семінару – аналіз ситуації в сфері освіти в країнах, обмін кращими практиками профспілкової роботи, поліпшення розвитку ефективного соціального діалогу в освітній сфері та поглиблення міжнародного співробітництва.
Почесними гостями пленарної сесії стали Моніка Улерова, президентка Конфедерації профспілок Словаччини; Славомір Партіл, заступник Міністра освіти, науки, досліджень, розвитку та молоді Словацької Республіки; а також Зузана Гомер, директорка представництва Фонду ім. Фрідріха Еберта в Словаччині.
Модерувала захід Мартіна Неметова – прессекретарка Конфедерації профспілок Словаччини.
Доповіді національних профспілок: ключові питання та виклики
Семінар було структуровано в три послідовні частини. У першій частині представники національних профспілок Словаччини, Чехії, Угорщини, Польщі та України презентували аналітичні доповіді про стан освітньої галузі в своїх країнах, підкресливши ключові виклики та напрацювання у сфері фінансування, оплати праці та соціального діалогу.
Так, Голова Профспілки польських вчителів Славомір Броняж окреслив поточну ситуацію в освіті Польщі, звернувши увагу на зростання булінгу та хейтингу щодо педагогів у школах. Він також відзначив дефіцит учнів у перших класах у невеликих містах і селах та пов’язані з цим ризики закриття шкіл. Окрім того, пан Броняж підняв проблему необхідності перекваліфікації вчителів, які в малокомплектних закладах викладають по 2-3 предмети одночасно.
Заступниця голови Профспілки Любов Гарбаренко у своїй презентації окреслила поточний стан освітньої системи України та рівень заробітних плат педагогів на різних рівнях освіти.
Вона звернула увагу, що навіть за умов великої війни наша освітня сфера працює: діти отримують знання в очному, дистанційному й змішаному форматах, а вчителі забезпечують безперервність навчального процесу, демонструючи високу професійну відповідальність.
Також Любов Гарбаренко поінформувала про діяльність Профспілки працівників освіти і науки України, спрямовану на захист прав педагогів. Вона наголосила на важливості соціального діалогу з органами державної влади задля утвердження гідних умов праці, своєчасного виконання фінансових гарантій та стійкої підтримки учасників освітнього процесу в умовах дії воєнного стану.
Про освіту у Чехії поінформував Франтішек Добшік, голова Чесько-Моравської Профспілки працівників освіти, висловивши сподівання, що осінні вибори сприятимуть більш ефективному проведенню реформ у галузі. Він відзначив, що нинішній соціальний діалог залишається дещо однобічним і недостатньо демократичним з боку влади. Окрім цього, пан Добшік звернув увагу на гостру нестачу вчителів англійської мови через брак можливостей їх швидкої підготовки, а також на хронічний дефіцит фінансування освітньої сфери.
Про ситуацію в освіті та діяльність профспілок в Угорщині доповів Тамаш Тотик, голова Профспілки педагогів (PSZ). Він підкреслив, що соціальний діалог майже відсутній, уряд посилив контроль над освітньою сферою, а профспілки опинилися майже в опозиційному статусі без необхідної підтримки і спілкуються з владою через посередника-медіатора. За його словами, педагоги також не мають реального голосу у вирішенні кадрових і фінансових питань, а їхній заробіток визначається виключно наказами директорів шкіл.
Голова Профспілки працівників освіти і науки Словаччини Павел Ондек окреслив поточний стан освітньої галузі у країні, наголосивши на необхідності зберегти всі здобутки, досягнуті профспілкою за роки роботи, та надалі спрямовувати зусилля на підвищення добробуту педагогів.
Він відзначив, що соціальний діалог у Словаччині перебуває на належному рівні, дієвим є підписаний Меморандум про співпрацю з урядом. Водночас, серед актуальних викликів він виокремив проблеми малокомплектних шкіл, а також зниження суспільного статусу вчителя в економічно складних регіонах країни.
Пресконференція та сесія запитань від словацьких ЗМІ
Друга частина міжнародного семінару передбачала проведення пресконференції для словацьких ЗМІ й телеканалів, під час якої журналісти мали змогу ставити запитання до всіх спікерів, а гості з-за кордону надати коментарі та роз’яснення щодо ключових тем.
Під час спілкування зі словацькими медіа заступниця голови Профспілки Любов Гарбаренко розповіла, як українські вчителі продовжують роботу під звуки сирен і повітряні тривоги: організовують навчання дітей в укриттях, забезпечують повноцінний навчальний процес та створюють атмосферу взаємопідтримки в надзвичайно складних умовах.
Вона наголосила й на психологічному навантаженні, яке відчувають громадяни в четвертий рік війни, та важливості збереження моральної стійкості. На завершення Любов Гарбаренко висловила щиру подяку всім країнам-партнерам за невпинну допомогу й солідарність із Україною.
Профспілкові канали зв’язку та мотивація членства
Третій блок роботи міжнародного заходу був присвячений комунікації з профспілковим активом: обговоренню методів інформування членів організацій про діяльність профспілок на регіональному та національному рівнях, а також питанням мотивації профспілкового членства.
Представники кожної країни поділилися власним досвідом і викликами в цій сфері.
Українську практику роботи представила завідувачка відділу інформаційного забезпечення та комунікацій Профспілки Інна Михальченко, яка долучилася до роботи семінару та ознайомила присутніх з основними аспектами інформаційної діяльності Профспілки в Україні.
У своєму виступі вона акцентувала на важливості системної присутності в інформаційному полі, розповіла про функціонування офіційного сайту організації, активну роботу в соціальних мережах, а також представила аналітику охоплення контенту, що свідчить про високий рівень зацікавленості з боку аудиторії.
Окремо було наголошено на використанні різних цифрових платформ для ефективного інформування спілчан, що дозволяє забезпечувати швидку комунікацію, зворотний зв’язок та підвищувати рівень залученості членів організації до профспілкового життя.
Голова Закарпатської обласної організації Профспілки Тетяна Повханич була активною учасницею заходу, сприяючи налагодженню комунікації та дружньої атмосфери між учасниками семінару. Вона активно долучалася до професійного обговорення, обмінювалася досвідом і та сприяла формуванню атмосфери взаємоповаги й відкритого спілкування. Її участь стала важливим внеском у зміцнення партнерських зв’язків і розвитку міжспілкового діалогу.
Після виступів учасники заходу мали змогу ставити запитання спікерам та отримати практичні рекомендації щодо вдосконалення інформаційної роботи та мотивації профчленства у своїх організацій.
Завершуючи роботу міжнародного семінару, учасники відзначили, що попри відмінності у політичних, соціальних та економічних контекстах, освітяни у країнах Вишеградської четвірки та в Україні стикаються зі схожими викликами – нестачею фінансування, проблемами оплати праці, браком кадрів і складнощами у соціальному діалозі.
Семінар став цінним майданчиком для обміну досвідом, зміцнення міжнародних контактів та пошуку шляхів вирішення актуальних викликів, а здобута інформація і партнерські зв’язки безперечно слугуватимуть основою для подальшої співпраці та пошуку рішень у кожній із країн.
За матеріалами ЦК Профспілки працівників освіти і науки України