Львівська обласна організація профспілки працівників освіти і науки України
ГоловнаМапа сайтуE-Mail Виконавчий апаратПравова консультація

Офіційне інтернет-представництво Президента України

Офіційний портал Верховної Ради України

Урядовий портал

Міністерство освіти і науки України

Міністерство соціальної політики

Федерація професійних спілок України

ЦК профспілки працівників освіти і науки України
Освітній портал Львівщини

 ОСНОВА Педагогічний часопис Львівщини

Особистості виховує особистість
19.09.2019

 



На традиційній серпневій зустрічі освітянського активу, яка дає старт новому навчальному рокові, керівник департаменту Львівської ОДА, надаючи слово обласному профлідерові працівників освіти і науки Марії Яцейко, сказала, впродовж обговорюваної присутніми теми: профспілка, мовляв, теж зацікавлена в якості освіти... Так, сфера діяльності профспілки тісно переплетена з навчальним процесом через призму соціального захисту працівника. Редакція газети «Життя і праця» теж, упродовж цієї важливої теми, бо, як наголошують вчені: «переможе в глобалізованому світі та нація, яка інтелектуально найбільше озброїться», вирішила поспілкуватися з авторитетною вчителькою початкових класів Дрогобицького ліцею № 4 ім. Лесі Українки, головою профкому Лесею Володимирівною Гизюк.  Вона, чотири роки тому, - одна з перших в області почала впроваджувати педагогічний проект Нової української школи «Інтелект України»  за харківською програмою, розробленою групою вчених під керівництвом професора Ірини Гавриш.   Програма здобула популярність серед освітянської і батьківської громади.

-         Пані Лесю, нині в українській школі маємо 11 освітніх програм. Усі, ставлячи в центр уваги дитину,   ніби й собі спрощують життя...  Йдеться про потурання природній дитячій розхолодженості.  Чи не  криється за цим виховання відомого казкового персонажу: не хочеш докладати зусиль – бався, «сиди на  печі»? А що потім, коли дитина дійде років і свідомості, скаже, насамперед, школі, батькам ?

-         Розумію, що Ви, на загал, кажете дещо спрощено. У нашому ліцеї батьки мають можливість обирати систему відповідно, можливо, й до природніх, набутих в сім’ї, дошкільній установі, здібностей своєї дитини. Є два класи з системою «Інтелект України» і два - за системою «НУШ», що має два варіанти і відрізняється кількістю певних предметів. В 4-ох паралельних класах, відповідно, 66 і 58 учнів.

-         Чи то оптимальні для засвоєння знань і праці вчителя кількості?

-         Оптимальна і продуктивна кількість не 33 учні в класі, а 23, щонайбільше 28 учнів.

-         Ще які недоліки відчуваєте?

-         Добре було б, якби держава оплачувала тих 240 грн. щомісяця за навчальний матеріал – підручники, спеціальні зошити в програмі «Інтелект України», оскільки вчимося за держстандартом. Щоб вчителі самі обирали підручники, за якими будуть навчати.

-         Чи потрапляють діти у ваш клас за певним відбором ?

-         Ні, конкурсну систему відмінено. Це добре. Бо є діти, які стартують з високим рівнем знань, а в процесі навчання їх можуть випередити ті, які спочатку в підготовці відставали.

-         А «негласний конкурс» батьків існує?

-         Розумію, про що йдеться. Зробила аналіз рівня заможності батьків і виявила, що це не бізнесмени, а ті, які обрали рівень, систему навчання і вирішили віддати свою дитину в Божі і мої руки.

-         Що є ключовим у системі «Інтелект України», чи можна вже говорити про результат?  Зрештою, чи не розчарували Вас за... ( скільки років педстажу?)

-         19 років після закінчення Самбірського педучилища та Уманського педінституту ім Павла Тичини

-         безконечні реформи?

-         Недолік різних реформ, які довелося пережити, – відсутність системності, наступності і матеріальних засад. В «Інтелекті України» маємо на виході 11 клас Харківської 169 гімназії, школи у Львові, у нас – 4-ий клас, в якому, скажу відверто, насолоджуюся результатами своєї праці. Діти вільно висловлюють свої думки, незалежні, підкріплені інтелектом. Не упускаємо у навчанні та вихованні жодної дрібниці. Коли у нас, для простого прикладу, два роки тому проходив Всеукраїнський семінар вчителів та директорів, гостей було більше, ніж учнів.  Малюків це не збило з пантелику. Другокласник порахував стільці і сказав: до 60-ти бракує ще 4 крісла... На запитання директора, як тобі сьогодні в школі, відповів відверто: «Погано. - (?!) - Бо мама одягла мене в тісний піджак». Коли ми прийшли на урок в обсерваторію, діти задавали такі запитання фахівцям, що ті вухам своїм не вірили.

Ключовим у цій системі є принцип: обличчям до дітей і батьків. Співпрацюємо продуктивно з батьківським комітетом, який очолює випускниця школи Марія Данчівська. Маємо  батьків з першим школяриком і тих, хто приводить до школи не першу дитину, тож може порівняти. Ніхто з батьків не передумав і не перевів свою дитину на іншу програму. Коли поїхали спільно на екскурсію, матері забажали наступного разу запросити ще й татусів.

- А щодо набору предметів?

У програмі навчання «Інтелект України»: посилена увага іноземній мові, природничим предметам і математиці, яку посилює «Еврика», коли дитина творчо, нестандартно може вирішити задачку.  Процес навчання алгоритмізовано,  суттєвим є інтегрованість предметів, вмотивованість навчання через практичність їх застосування, форма викладання – через подорож, гру, пісеньку, прикладну ситуацію. Маємо уроки мистецтва, фізичної культури, не забули в підручному навчальному матеріалі цікаву систему самоконтролю дитини і контролю батьківського, самостійної і контрольної роботи. Вчимо їх працювати в пізнавальних інтернет-ресурсах.

-         Заздрісники не заважають? Деякі батьки скаржилися, що в одній школі нав’язували зверху не ту програму, на яку привели вони своїх дітей..

-         Добре запитання. У нас такого не буває. Школа має свої давні добрі традиції, керівників, зокрема, позитивний імідж. Ніхто нікому нічого не нав’язує. Я працюю із задоволенням завдяки доброзичливості всього колективу, моїх здібних колег. Адже в ліцеї – наступність програми і системність навчання за програмою «Інтелект України». Вчителі старших класів, які працюватимуть  в «Інтелекті...» до 11 класу, - часті гості на наших уроках, радимося, дискутуємо.

Першими нашими помічниками є директор школи Світлана Василівна Мала, завуч Світлана Володимирівна Самойлик, моя сім’я. Завдяки чому можу в статусі  вчителя-коуча  допомагати тим учителям, які тільки-но взялися працювати за новою програмою.

-         Щодо реформ, так би мовити поточних, як ставитесь до зміни статусу міських шкіл: кілька з них стали з дев’ятирічним терміном навчання з вивіскою гімназії…

-         З цього приводу скажу не лише як вчитель, а як голова профкому: демографія диктує свої зміни, але справа в тому, що такий соціальний партнер, як влада, ставить в пріоритет тільки кошти, а не інтерес учня і вчителя. Зміна статусу веде до, при надмірному навантаженні вчителя, скорочення кількості годин і, відповідно, оплати праці, скорочення робочих місць... А можна і треба знаходити в цій ситуації золоту середину на користь всіх учасників трудового процесу. Ключовим є, вже зазначене вище, зменшення кількості учнів у класі, що спрацює водночас і на якість навчання. На цьому  акцентує профспілка.

- Ваші діти пішли професійною стежкою мами?

-          Ні. Донька – перукар, син - студент Франкового університету, хімічного факультету. Але, якщо треба мамі допомогти з роздатковим матеріалом, не відмовляються.

-          Як поєднуєте напружену професійну працю з громадською – голови профкому?

-         Я ж бачу, знаю, отримую інформацію на електронку, як старається щодо зарплат, додаткових виплат наша обласна організація професійної спілки, і це мене стимулює. Стабілізували в ліцеї ситуацію з членством, інформуємо колег, що і як робиться в міській та вищих за рівнем профспілкових організаціях. Але тут ще дуже широке і непросте поле діяльності, готуємось до звітно-виборних зборів.

-         Успіхів Вам у всьому. Спасибі за змістовну розмову.

Ольга Лобарчук

 На фото: вчителька початкових класів Леся Володимирівна Гизюк у шкільному  навчальному кабінеті.


Щиро вітаємо із Днем народження!

ЛЬВІВСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

79005 м. Львів, проспект Шевченка,7 кімн. 43-47,
факс: (032) 235-70-70
e-mail: profspilkaosvity@litech.net

FB сторінка Львівської обласної організації профспілки працівників освіти і науки України

© 2009. Львівська обласна організація профспілки працівників освіти і науки України. Всі права застережено.

               Проспект Т. Г. Шевченка, 7, кімната 43-47, Львів 79005, тел. (032) 235-70-82
© 2009 WebMaisternia