02.09.2025
ЮНІСЕФ підкреслює, що під час повномасштабної війни 4,6 мільйона українських дітей готуються до занять попри численні виклики. Зруйновані класи, перервані уроки, мільйони дітей, які залишаються переміщеними, зрештою, продовження бойових дій – ці обставини здатні позбавити ціле покоління права на освіту та соціальний розвиток, загрожуючи довгостроковому відновленню країни.
Попри перепони отриманню освіти діти сповнені рішучості навчатися за підтримки відданих педагогів по всій країні.
Наприкінці 2024/25 навчального року, згідно з даними Міністерства освіти і науки, понад третина учнів не навчалася повною мірою у класах, а 11% покладалися виключно на онлайн-освіту. Понад 10% освітньої інфраструктури було пошкоджено або знищено в період з лютого 2022-го по грудень 2024 року.
«Для дітей, які пережили жахи війни, початок навчального року – це надія на освіту без перерв, яка є критично важливою для їхнього розвитку та добробуту, – сказав Мунір Мамедзаде, голова Представництва ЮНІСЕФ в Україні. – Попри труднощі діти сповнені рішучості продовжувати навчання, в такий спосіб реалізовуючи своє право на освіту, – чи то в підвалах, у метро, чи то онлайн».
Заклади освіти нині краще підготовлені до очного та змішаного навчання: 90% шкіл мають укриття певного типу. Проте руйнівний вплив війни на систему освіти залишається колосальним.
Для дошкільнят перерви в освіті є особливо болючими, адже саме в цьому віці закладається основа для подальшого навчання та розвитку. Багато з них ніколи не відвідували дитсадок, а в прифронтових регіонах 83% маленьких дітей виявляють ознаки емоційного виснаження та затримки розвитку. Структуровані ігри, спілкування та навчання, які забезпечує дошкільна освіта, необхідні для раннього розвитку та подальшого освітнього шляху дитини.
Новий закон України про дошкільну освіту є важливим кроком уперед на шляху покращення доступу до безпечного, інклюзивного та якісного раннього навчання й догляду. ЮНІСЕФ підтримує розроблення нових стандартів та пілотування різних моделей дошкільної освіти, зокрема мобільних дитсадків, догляду на робочому місці та громадських центрів.
Підтримка ЮНІСЕФ у сфері освіти охоплює як реагування на надзвичайні ситуації, так і відновлення – відповідно до урядових пріоритетів та реформ – з метою забезпечити безперервність навчання та зміцнити довгострокову стійкість системи освіти України.
«Для відновлення та розвитку України потрібно формувати людський капітал майбутнього. Це означає об’єднання широкого кола партнерів для підтримки освіти кожної дитини по всій країні», – наголосив Мунір Мамедзаде.
Лише в першій половині 2025 року ЮНІСЕФ підтримав понад 224 000 дітей, забезпечивши їм кращий доступ до безпечної, інклюзивної та якісної формальної й неформальної освіти, зокрема дошкільної.
ЮНІСЕФ закликає міжнародних партнерів продовжувати підтримку освітньої сфери України як беззаперечну інвестицію в дітей та майбутнє країни.
За матеріалами – ЮНІСЕФ